пʼятницю, 24 квітня 2020 р.

А18 Основи галузевої економіки

Урок №19. ТЕМА:Виробнича діяльність підприємницьких структур.Технологія виробництва. Показники виробничої діяльності.

Для будь – якого підприємства основною його функціонування є виробнича діяльність.
Виробнича діяльність - сукупність цілеспрямованих процесів, що здійснюється людьми, за допомогою засобів праці чи природних процесів у результаті яких предмети праці змінюють свій склад, стан, форму отримують певні нові властивості та перетворюються у готову продукцію. До виробничої діяльності входять:
Ø Жива праця людей як активна частина виробництва, що становить основу трудового процесу;
Ø Предмети праці, над якими працюють люди для перетворення їх у проміжний чи кінцевий продукт із метою задоволення певних потреб споживачів;
Ø Засоби праці – частина засобів виробництва, за допомогою яких людина впливає на предмети праці.
Технологіявиробничих процесів – сукупність методів і засобів, при яких здійснюється перетворення матеріальних ресурсів, інформації та інших компонентів в кінцевий продукт. Технологіявиробничих процесів реалізується за допомогою організації виробництва і фактично формує основу виробничої системи, зумовлюючи динаміку виробничого процесу.
Виробничий процес будується на комбінуванні виробничих факторів і є процесом перетворення вхідного потоку ресурсів у вихідний потік випуску з використанням певної технології виробництва. З точки зору економіки розрізняють такі основні виробничі факторипраця, земля (всі види природних ресурсів), капітал, та підприємницькі здібності, тобто вміння з найбільшою ефективністю для підприємства застосувати всі ці фактори .
Підприємства для того , щоб забезпечити собі безперервну роботу, повинні купувати на ринку виробничі ресурси , далі, в процесі виробництва, створювати продукцію , яка користується попитом у споживачів та продавати виготовлену продукцію на товарних ринках з прибутком для себе.
Затрати – це виражене в грошових одиницях потреби у виробничих факторах, які необхідно придбати в процесі виробничої діяльності підприємства для забезпечення випуску продукції.
Випуск – це товари або послуги в грошовому чи натуральному вимірі , які виготовленні підприємством за певний період часу з використанням необхідних для цього ресурсів .
Технологія - це є спосіб , який застосовуються для сполучення різних факторів виробництва в процесі випуску певного виду продукції.
Товарна продукція - вартість виготовлених для продажу (від­пуску) на сторону готових виробів, напівфабрикатів і послуг про­мислового характеру.
Валова продукція — це вартість всієї готової і незакінченої продукції, незалежно від ступеня її готовності.
Реалізована продукція – це товарна продукція, яку фактично відвантажено й оплачено споживачем продукції підприємства за певний ( плановий ) період.

Тема 2.5. Якість продукції та економічна ефективність
Якість продукції, показники якості
Під якістю продукції розуміють сукупність властивостей, що зумовлюють її придатність задовольнити певні потреби споживачів у відповідності до свого призначення. Слід розрізняти поняття якості продукції та поняття її технічного рівня. Поняття технічного рівня виробів за змістом вужче від якості, тому що охоплює сукупність лише техніко-експлуатаційних характеристик. Показник технічного рівня встановлюється при проектуванні нових знарядь праці (транспортних засобів, машин, приладів).
Необхідність поліпшення якості продукції в сучасн. умовах диктується такими обставинами як:
ü Потребами науково-технічного прогресу;
ü Зміною споживчих запитів населення;
ü Нестачею або обмеженістю природних ресурсів;
ü Підвищенням значення матеріального стимулювання в ринкових умовах
ü Розвитком зовнішньої торгівлі.
Абсолютний рівень якості визначають шляхом обчислення певних показників без їх порівняння з відповідними показниками аналогічних виробів. Встановлення відносного рівня якості полягає у співставленні абсолютних показників якості продукції з відповідними показниками аналогічних кращих зразків.
В залежності від кількості властивостей, які характеризуються, показники якості поділяються на:
v Одиничні, що характеризують окремі властивості виробу ;
v Комплексні за допомогою яких вимірюється група властивостей виробу:
v Узагальнюючі ,які характеризують якість усієї сукупності продукції підприємства.
Одиничні показники умовно поділяються на такі груп:
Показники призначення (характеризують пристосованість виробів до використання та область використання – продуктивність, потужність, калорійність, міцність).
Показники технологічності (характеризують ефективність конструкцій машин та технологій їх виготовлення – технічний ресурс, термін використання).
Показники надійності і довговічності.
Ергономічні показники (враховують комплекс гігієнічних, антропометричних, фізіологічних властивостей людини, вимоги техніки безпеки – зручність, величина шуму, вібрації).
Естетичні показники(характеризують виразність, оригінальність, гармонійність).
Показники стандартизації та уніфікації, що відбивають ступінь використання у виборі стандартизованих та уніфікованих деталей та вузлів.
Економічні показники(відображають затрати на розробку, виготовлення, експлуатацію виробу – ціна за одиницю виробу, прибуток з одиниці виробу ).
Комплексні показники характеризують кілька властивостей продукції. Згідно цих показників продукцію поділяють на сорти, марки, класи.

Економічна ефективність підвищення якості продукції
Економічна ефективність підвищення якості та конкурентноспроможності продукції характеризується розміром додатково отриманого прибутку від виробництва і реалізації продукції підвищеної якості.

Способи підвищення якості та конкурентноспроможності продукції:
v поліпшення стандартизації і технічних умов;
v запровадження сучасних форм і методів організації виробництва та управління ним;
v вдосконалення методів контролю і самоконтролю на всіх стадіях виготовлення продукції;
v установлення прийнятних цін;
v мотивація праці всіх категорій працівників підприємства;
v проведення ефективної кадрової політики.

Сертифікація продукції – один із важливих елементів системи управління якістю, який передбачає оцінку відповідності продукції певним вимогам та видачу певного документу – сертифікату.
Сертифікат – це документ, що засвідчує високий рівень якості продукції і її відповідність вимогам міжнародних стандартів ІСО серії 9000.
В Україні існує обов’язкова і добровільна сертифікація. Обов’язкова сертифікація здійснюється в межах державної системи управління господарськими суб’єктами, охоплює перевірку та випробовування продукції, державний нагляд за сертифікатними виробами.
Добровільна сертифікація може проводитись на відповідність вимогам, які не є обов’язковими, за ініціативою суб’єктів господарювання на договірних засадах.
Сертифікацію здійснюють державні випробувальні центри по найважливіших видах продукції. В останні роки розпочали формуватись міжнародні системи сертифікації.
Державний нагляд за якістю продукції здійснює Держстандарт України, який є національним органом, що здійснює стандартизацію і сертифікацію продукції.
Об’єктом державного нагляду є:
Ø продукція виробничо – технічного призначення
Ø товари народного споживання,
Ø експортна продукція щодо вимог контрактів,
Ø імпортна продукція щодо діючих в Україні стандартів,
Ø атестовані виробництва.
За порушення вимог стандартів виробники несуть матеріальну відповідальність у формі значних штрафів.

Виробнича програма підприємства та її показники

Виробнича програма підприємства - це система планових завдань з виробництва і доставки продукції споживачам у розгорнутій номенклатурі, асортименті, відповідної якості у встановлені строки згідно угодам постачання. (Номенклатура -перелік назв окремих видів продукції, асортимент - різновиди виробів в межах даної номенклатури).
Виробнича програма підприємства є планом виробництва та реалізації продукції та основним розділом плану господарсько-фінансової діяльності підприємства. Вона визначає:
- обсяги випуску продукції;
- номенклатуру продукції;
- асортимент продукції;
- кількість;
- якість;
- строки;
- вартість продукції.
Задачі розроблення виробничої програми на підприємстві наступні:
1) найбільш повне використання виробничих потужностей та ресурсного потенціалу підприємства;
2) забезпечення стійких темпів зростання випуску продукції як у вартісних, так і у натуральних показниках;
3) формування номенклатури та асортименту, підвищення якості продукції з урахуванням попиту та дій конкурентів.
Показники виробничої програми підприємства можна поділити на дві головні групи:
1) якісні ( сортність, марка, частка продукції, що відповідає світовим стандартам, тощо);
2) кількісні:
- натуральні показники;
- трудові показники - використовуються для оцінки трудомісткості продукції;
- вартісні показники - необхідні для узагальненої оцінки обсягів діяльності підприємства, для співставлення витрат та отриманого прибутку, оцінки ефективності діяльності підприємства.
Розглянемо вартісні показники виробничої програми більш ретельно, бо саме вони є універсальними показниками в системі оцінки обсягів виробництва. До них належать наступні:
- товарна продукція;
- валова продукція;
- реалізована продукція;
- чиста продукція,
- умовно-чиста продукція;
- валовий оборот;
- внутрішньозаводський оборот.
Товарна продукція - характеризує обсяг готової продукції, напівфабрикатів, призначених для реалізації стороннім
організаціям, а також робіт і послуг промислового характеру, що виконані для інших підприємств.
Обсяги товарної продукції визначаються за наступною формулою:
ТП = ГП + ПФ + Пп + Об, (2.1)
де ГП - готова продукція, грн.;
ПФ - напівфабрикати, що реалізуються стороннім споживачам, грн.;
Пп - роботи промислового характеру, що виконуються для інших підприємств, грн.;
Об - вартість обробки продукції з давальницької сировини, грн.
Валова продукція - характеризує загальний обсяг виробництва, тобто обсяг виготовленої продукції, робіт та послуг, виконаних на підприємстві за певний період часу у незмінних (порівняних) цінах.
ВП = ТП - (НЗВП - НЗВК )-(ІП - Ік ), (2.2)
де НЗВп, НЗВк - вартість залишків незавершеного виробництва відповідно на початок та на кінець періоду, грн.;
Іп, Ік - вартість інструменту для власних потреб, відповідно, на початок та на кінець періоду, грн.
Валовий оборот характеризує загальні обсяги продукції та робіт, що виготовлені на підприємстві всіма його підрозділами, незалежно від призначення - для власних цілей чи реалізації на сторону - за певний період.
ВО = ВП + ВЗО, (2.3)
де ВЗО - внутрішньозаводський оборот, грн.
Внутрішньозаводський оборот - це та кількість продукції підприємства, що використовується всередині нього для подальшої переробки.
Реалізована продукція - це товарна продукція, яку фактично відвантажено та й оплачено споживачем за певний період.
РП = ТП + (Гп - Гк ) + (Зп - Зк), (2.4)
де Гп, Гк - залишки готової нереалізованої продукції на початок та кінець періоду, грн.;
Зп, Зк - залишки відвантаженої продукції, за яку термін сплати ще не настав, і продукції на відповідальному зберіганні у покупців на початок та кінець періоду, грн.
Чиста продукція - характеризує додаткову вартість, що створена на підприємстві за певний період.
ЧП = ТП - МВ - А, (2.5)
де МВ - матеріальні витрати на виробництво продукції, грн.;
А - сума амортизаційних відрахувань за період, грн.
Завдання: Зробіть конспект уроку.

Немає коментарів:

Дописати коментар